En tur i skogen

I onsdagsmorse ringde far min och frågade om jag ville med på en tur ut i skogen för att jaga rätt på liten svamp innan frosten biter ihjäl dem allihopa. Tackade ja och satte mig på bussen hem mot landet. Mötte upp pappa och vi åkte först ut i Svartedalen, men vände efter halva vägen då vi kom på att det visst var älgjaktens första vecka.

Vände på steken och färden tog oss tillbaka hem, till en populär elljusslinga dryga kilometern från barndomshemmet. Första hundra metrarna på stigen var inget att hurra för, knappt någon svamp alls och de få man kunde finna var helt uttorkade. Längre in i skogen ljusnade det dock till, började med att pappa fann en trattkantarell, sen stod man med dem runt fötterna, så man inte visste vart man skulle sätta foten utan att trampa ner dem. Efter halva stigen avklarad var en papperspåse från Ica full samt den lilla svampkorgen och vi knatade hemåt igen.



På vägen tillbaka till bilen såg jag något intressant,nämligen en vit ormbunke! Plockade en och stoppade försiktigt ner i väskan för att stoppa i växtpressen när jag kom tillbaka till lägenheten. Efter svampturen fick jag skjuts in till Naturhistoriska museet i Göteborg då de hade öppna magasin kvällen till ära. Kameran var med, men blev liggande i väskan hela den guidade vandringen då jag inte fick tillfälle att plocka upp den då jag var upptagen av att hänföras av alla fantastiska föremål.



Halvkass bild på ormbunken, som dessvärre inte klarade timmarna innan jag kom hem. Den hann skrumpna ihop totalt och bli gul. Tråkigt, men den som lever han lär, så blir att stoppa växterna direkt i pressen eller låta dem växa kvar i framtiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0