Nycklingsträning

Satt hemma i helgen när jag var ledig och tränade lite på att nyckla. Har fem lådor med insekter som inhandlades för några månader sen på tradera som helt saknar etiketter eller ana information om samlingen, vilket är väldigt synd.



Tränade på fyra olika fjärilar, och ironiskt nog var den första jag försökte mig på en Mnemosynefjäril (Parnassius mnemosyne), en av Sveriges mest hotade arter. Oups..

Hur som helst, använde mig av nationalnyckelns band om dagfjärilar, och det funkade hur bra som helst att nyckla efter den. Testade insektsboken jag köpte på kursen och kunde utan större svårigheter nyckla fram till familjen (papilionidae, riddarfjärilar) i den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0