Besök på naturhistoriska

Spenderade nyårshelgen i Uppsala goda vänners sällskap, vilket man kan läsa mer om här. Det här inlägget tänkte jag dock fortsätta där det andra tar vid, nämligen besöket på naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Mitt första besök där, men kommer garanterat bli fler sådana. Att det blev just nu var då det hade en utställning om Tomas Tranströmers insektsamling som han samlade i sin ungdomsår på Runmarö. Det var dock en ganska liten utställning så givetvis kikade jag in på de andra också. Låter bilderna tala för sig själv:


Jordlöpare från Tranströmska insektssamlingen. Fin fina etiketter!

Äldre insektssamling. Observera den ovanliga antennmonteringen.

Samlingen av kolibrier. Massgrav som Emma uttryckte det.

Fjälluggla. Harry Potter-vibbar.

Till allmänhetens stora glädje: däggdjur!

Igelkottsbebisar

Slutligen djuret som var på allas läppar 2011: Lodjuret! Men jag lovar att jag inte gjort en Terje, den var faktiskt där på riktigt.

Sprang in i museibutiken också, och kom hem med lite insektsnålar, klisterremsor till herbariet och några antika glasburkar. Förvisso är vintern extremt varm, men längtar ändå till våren när livet börjar spraka igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0