Studiecirkel i entomologi. Första träffen.

Igår åkte jag buss upp till Nordens ark för att gå på första träffen av fyra i en studiecirkel om entomologi som jag anmält mig till. En resa på en och en halv timme, men väl värt det för väl på plats möttes jag av flertalet personer som var som jag, intresserade men ack så ovetande. Vår lärare, Niklas Franc, guidade oss igenom vilka fällor som används vid fångst av småkryp, vilka böcker han rekommenderade (diverse olika tegelstenar på tyska), vikten av att dokumentera sina fynd och mycket mycket mer.



Avslutningsvis fick vi kikat på några insekter i stereoluppar. Fantastiska färger de har, en liten och tråkig svart skalbagge glittrade av regnbågens alla färger när man väl kikade närmre på den. Det här gav sannerligen mig mersmak på småkryp. Nästa träff är redan imorgon och pepp som få!

//Buglady

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0